Followers

Ra'su Al-Bar dapat meningkatkan keIMANan..


Alhamdulillah...baru-baru ini, penulis diberi peluang dengan beberapa Exco BKMIP untuk menziarahi sahabat-sahabat yang berada di Dumyat, Mansurah dan Zagazig.

Apa yang penulis ingin berkongsi bersama ialah perasaan yang dilalui penulis sepanjang menziarahi teman-teman tersebut terutama sewaktu penulis berada di Muhafazah Dumyat, 4 jam perjalanan dari Cairo. Penulis mempunyai beberapa tujuan ke Dumyat termasuklah ingin melihat permandangan di Ra'su Al-Bar (kepala daratan) yang terletak lebih kurang 1 jam perjalanan dari Dumyat Jadid.

Di Ra'su Al-Bar para pengunjung dapat melihat pertemuan antara sungai Nil dan laut Mediteranean. Sungai Nil yang panjangnya 6695 kilometer merentasi beberapa buah negara akan berakhir dengan bertemu laut mediteranean di Ra'su Al-Bar.

Selain itu juga, keajaiban Ra'su Al-Bar yang dapat pengunjung lihat ialah pemisahan yang berlaku ditempat pertemuan antara Sungai Nil dan Laut Mediteranean.Pemisahan yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar tetapi berlaku dengan kehendak dan kekuasaan Sang Pencipta bagi membuktikan yang Dia Maha Berkuasa melakukan sesuatu.

Firman Allah SWT dalam Surah Ar-Rahman ayat 19 dan 20
" Dia membiarkan dua laut mengalir dan kemudiannya kedua-dua laut itu bertemu. Diantara keduanya ada batas yang tidak dilampaui masing-masing...

Maha Suci Allah ! yang memperjalankan dua benda yang bersifat cair lalu bertemu antara satu sama lain tetapi tidak bercampur baur. Ini merupakan bukti kekuasan Allah yang mampu menambahkan keiamanan bagi mereka yang mempunyai akal dan selalu berfikir akan kejadian Sang Maha Pencipta.

Penulis juga ingin mengucapkan jutaan terima kasih di atas layanan dan penghormatan yang diberikan oleh sahabat-sahabat sekalian. Hanya Allah SWT sahaja yang akan membalas jasa baik kalian. Sekian

0 comments: