Followers

Isu Tauliah..

Salam mahabbah kepada pengunjung sekalian..

1- Mensyaratkan tauliah kepada penceramah dan pendakwah atas tujuan-tujuan kemaslahatan (kebaikan) adalah sesuatu yang terpuji. Misalnya bagi membendung ajaran-ajaran sesat seperti ayah pin, rasul melayu dan sebagainya dari terus bermaharajalela adalah merupakan sadduz zaraiek (menyekat kerosakan).

2- Namun begitu, harus dititikberatkan syarat-syarat kelayakan penerimaan tauliah tersebut. Ianya adalah untuk memastikan agar syarat penerimaan tauliah sejajar dengan kehendak Islam itu sendiri. Apa yang berlaku di sesetengah tempat yang menguatkuasakan setiap penceramah, penkhutbah dan pendakwah mesti mempunyai tauliah terlebih dahulu ialah syarat penerimaan tauliah yang tidak masuk akal. Contohnya tauliah akan diberi kepada penceramah yang menyokong kerajaan dan tidak akan diberi kepada pendakwah yang menentang kerajaan walaupun dari segi kelayakan lain memenuhi syarat. Ini amat membahayakan !

3- Kesimpulannya, syarat mendapatkan tauliah mestilah bertepatan dengan kehendak Al-Quran dan Al-Hadith sendiri. Kamu mempunyai kelayakan yang diiktiraf oleh Islam maka kamu layak menerima tauliah Jabatan Agama Islam dan begitulah sebaliknya.

0 comments: